Trekking Ardennen

Drie dagen op trekking in de Ardennen

Normaal ben ik dus eerder van de verre reizen. Maar omdat 2020 de zomer van de staycation bleek te worden ging ik dit jaar dan maar op zoek naar iets leuks in eigen land. Iets dat qua actie en avontuur toch minstens in de buurt diende te komen van drie weken backpacken in Nepal. Of zoiets. Bunkhouse travel had de staycation ook zien aankomen, en zette daarom een hele reeks weekends in eigen land in de aanbieding, gaande van Oostende tot de Hoge Venen. Ik koos er een driedaagse trekking in de Ardennen uit, met de best wel stoere benaming ‘Dwars door het Ardense massief’.

De wandelroute: 55km

Op vrijdagochtend zouden we onze trekking in de Ardennen starten in de Hoge Venen, nabij Eupen, om de volgende dag via Malmédy en de vallei van de Amblève in Stavelot aan te komen, en tot slot op zondagnamiddag vanuit Trois-Ponts terug huiswaarts te reizen, met tegen dan in totaal zo een 55km in de benen.

We zouden dat alles doen met volledige bepakking: tent, slaapzak, matje, kookgerief en eten. Een trekking back to basics, quoi, met ook nog eens een slordige 12 kilo op je rug.

Nu heb ik wel al vaker een meerdaagse trekking gedaan. Ik struinde bijvoorbeeld zes dagen rond in de Himalaya en nog geen jaar geleden beklom ik zelfs de Kilimanjaro. Een trekking in de Ardennen, piece of cake, zou je dan denken. Hier dien ik de kanttekening te maken dat ik op al mijn trekkings in verre oorden steeds een dozijn locals ter beschikking had, zowel om mijn bagage te dragen als om de tent al opgezet te hebben tegen de tijd dat ik mijzelf tot het eindpunt van de dag gesleept had, om dan ook nog eens voor mij een potje te koken, zodat ik bij aankomst slechts mijn voetjes onder de door hen gedragen tafel diende te schuiven.

De locals in de Ardennen zijn op dat vlak beduidend minder bereidwillig. Zo komt het dat ik dus voor de eerste keer in mijn leven op een trekking zelf drager zou spelen. Een experiment, om te zien of ik dat na deze trekking in de Ardennen misschien elders ook nog eens zou willen overdoen.

Dag 1: startpunt Eupen – 22km

We worden stipt om 9u45 verwacht aan het station van Eupen, vanwaar we de bus zouden nemen naar het startpunt van onze trekking in de Ardennen, iets verderop. Dat was handig geregeld, want gaandeweg tussen Brugge en Brussel stapt elke deelnemer de enige trein op die tot Eupen rijdt en dus eerst vanuit Oostende het halve land doorkruist. Zo leren we elkaar alvast wat kennen op deze 2,5u durende treinrit, al zal het nog tot in Eupen duren vooraleer we elkaars gezicht ook eens zonder mondmasker zullen zien 🙂

We nemen een halve valse start doordat het bij aankomst nogal fel blijkt te regenen daar in de Hoge Venen. Bovendien staan we al een poosje aan de bushalte te wachten op een bus die niet lijkt te komen, en we zien te laat dat die op marktdag is omgeleid en dus inderdaad niet meer langs zal komen. We moeten even improviseren en belanden tenslotte in een taxi. Die vertraging heeft dan wel weer als voordeel dat tegen we effectief ter plaatse zijn en starten met wandelen, het al heel wat minder regent 🙂

Vandaag is een klassieke Hoge Venen-dag: zompige, modderige bospaden en idyllische vlonderpaden dwars doorheen uitgestrekte groene vlaktes wisselen elkaar af.

Hoge Venen

We vinden een perfect picknickbankje voor de lunch, en min of meer halverwege passeren we Baraque Michel, iets dat ik tot dan enkel nog maar kende van horen zeggen en mij volledig anders voorgesteld had, maar waar we dus een kort terrasje meepikken, alvorens de trekking verder te zetten en op zoek te gaan naar onze bivakplaats voor vannacht. Het grootste deel van de tijd wandelen we daarbij parallel aan een riviertje. Erg mooi!

Fact check: als je een zware rugzak draagt, wandel je trager. Véél trager. Wat betekent dat we op deze trekking in de Ardennen lang niet aan dat normale gemiddelde van 5km per uur komen, en de eerste dag dus best wel lang duurt. Tel daarbij het vroege opstaan (6u!) en een kwart extra lichaamsgewicht op de rug, en je raadt het al: de laatste 2km van de 22 waren er voor iedereen een beetje teveel aan.

Dat leed is echter snel vergeten eens we de plek gevonden hebben waar we deze nacht onze tenten zullen opzetten: een klein open plekje temidden van de bossen, met enkel een paar koeien als buren. Omdat het al vrij laat is als we er aankomen zetten we snel de tenten op en beginnen te kokkerellen: vanavond staat er immers Ebly met courgette, champignons, hespenreepjes en gruyère op het menu. En als kers op de taart bleek iemand de moed gevonden te hebben om een fles wijn helemaal tot hier mee te sleuren. En ja, dat smaakt dus allemaal fantastisch na zo een dag 😉

Dag 2: op naar Stavelot – 20km

Met frisse moed, een paar blauwe plekken op schouders en heupen van de rugzak en een verwaaide kop beginnen we aan de tweede dag van de trekking in de Ardennen, en vandaag is dus ook de zon van de partij.

Trekking Ardennen

Eerste doel van de dag is Malmédy. Daar nemen we onze lunchpauze, is er tijd voor een terrasje in de zon en doen we inkopen voor het avondeten en ontbijt. Ik had als bijkomend doel om geschoeid en wel aan te komen in Malmédy: de dag voordien hadden mijn 13 jaar oude Meindls immers de geest gegeven, in de vorm van een afscheurde zool. Ik had ze ’s ochtends nog tijdelijk proberen te fiksen, maar na een paar uur knoeien met tape en reserveveters om de zool niet helemaal te verliezen, besluit ik toch maar om de schoen-zonder-zool in te ruilen voor de sneakers, die ik gelukkig bij had als kampschoenen. We wandelen vandaag immers in de bossen, op een droge ondergrond, dus dat is te doen. Een neveneffect bleek wel dat ik er uiteindelijk 2 blaren voor in ruil kreeg, maar de tocht kon dus verder gezet worden! Symbolisch laat ik de kilo wandelschoenen achter in een container op het kerkhof van Malmédy, een waardige afscheidsplek voor mijn trouwe tochtgenoten 🙂

Er zit nog flink wat klimmen en dalen in vandaag, maar het vooruitzicht op de 2 flessen wijn die we kochten voor vanavond bij de spaghetti bolognaise maken veel goed. Allez, en de mooie vergezichten ook wel 🙂

In de late namiddag komen we aan op Camping Des Challes, waar de al iets oudere doch strenge eigenares ons een mooi plekje toewijst, ons meermaals ernstig op het hart drukt in onze bubbel te blijven, maar als we onze tenten bij wijze van bubbel in een kringetje op zetten mogen we van haar in het midden een kampvuurtje maken.

Ook hier weer worden eerst de tentjes opgezet, beginnen we aan de voorbereidingen van het avondeten (mét aperitiefje ;-)), maar deze avond kunnen we ook beurtelings genieten van een warme douche. Die doet deugd na 2 flinke stapdagen…

Morgen is een minder lange wandeldag, en meteen al het einde van deze trekking in de Ardennen, dus we blijven tot iets na 23u zitten aan ons vuurtje, alvorens ik als een blok in slaap val en gedurende de ganse nacht zelfs geen enkele keer wakker word.

Dag 3: van Stavelot naar Trois-Ponts – 12km… of 9?

Vandaag staat er nog een tocht van 12km op het programma, waarbij we mikken op de trein van 15u in Trois-Ponts, het eindpunt van onze trekking in de Ardennen. We starten langzaam op, met koffie en spek met eieren, om de klamme nacht uit ons lijf te schudden. Even later komt de zon erdoor, en dus blijven we nog iets langer op de camping hangen om de tenten, matjes en handdoeken te laten drogen alvorens alles weg te stoppen. Vandaag leidt onze tocht ons voornamelijk langsheen weiden en koeien, en hier en daar een stevig klimmetje.

Na een paar kilometer blijkt de fut er toch een beetje uit te zijn. De ene is moe. De andere vindt de rugzak vandaag precies zwaarder dan gisteren. De blaren doen zeer. Er is een verstuikte enkel. De reisleidster, die de tocht al eens eerder deed, had gisteren iets laten vallen over een shortcut op de laatste dag. Tijdens een pauze na een stevige klim polsen we daar nog eens naar. Er schijnen in Trois-Ponts immers ook terrasjes te zijn, het zou toch zonde zijn mochten we meteen bij aankomst de trein op moeten springen…

Unaniem besluiten we dus de tocht in te korten met een paar kilometer. Rond half 2 waggelen we zodoende Trois-Ponts binnen, waar we tevreden neerzijgen op een terras.

Trekking in de Ardennen: het verdict

Allereerst: de Ardennen zijn mooier dan ik dacht. Het is misschien zelfs een beetje een schande dat er een staycation-verplichting voor nodig was om dat te ontdekken. En zo bivakkeren met je tent en kookpotten in de middle of nowhere, dat is best wel plezant. In totaal nauwelijks drie dagen weggeweest, en toch kwam ik thuis met het gevoel écht vakantie gehad te hebben: alleen maar bewegen en gezonde boslucht opsnuiven, back to basics leven, quasi geen internet, geen nieuws, een telefoon die driekwart van de dag op flight mode staat,… Heerlijk.

Maar die 12 kilo op mijn rug, die was er met momenten voor mij precies toch wat teveel aan. Ik snap wel dat het een noodzakelijk kwaad is dat je alles meesleurt als je ergens diep in een onbereikbaar bos wil gaan kamperen, maar voor mij deed het toch een beetje afbreuk aan het genieten van de wandeling zelf. Dat wankele evenwicht, dat gekneusde gevoel op heupen en schouders… Ik heb het gevoel dat mij dat soms zo afleidde dat ik nauwelijks oog had voor de prachtige omgeving. Ik ben er dus nog niet helemaal van overtuigd dat ik dit voor herhaling vatbaar vind. Maar naar het schijnt wordt het leed minder vanaf de derde dag, misschien heb ik het gewoon niet lang genoeg volgehouden.

Los daarvan: deze driedaagse trekking in de Ardennen met Bunkhouse maakte de belofte op avontuur in elk geval helemaal waar. Het was een mooie tocht, met erg afwisselende uitzichten, van uitgestrekte Hoge Venen tot geurige bossen, en erg leuke kampplekken. Als ik ooit nog eens van staycation doe, kom ik dus zeker terug. 🙂